|
Buletin
Informativ de Asigurari |
Nr. 39, 16 iulie
2009
|
|
Programul
"Unde Ma Asigur?"
Parteneri Media


Revista PRIMM Asigurari&Pensii

Revista de Specialitate Insurance PROFILE


|
> Resedinta de judet: Baia Mare
> Suprafata: 6.304 km2
> Populatia: 519.057 locuitori (recensamant 2001)
> Numar salariati: 98.311 (aprilie 2009)
> Rata somajului: 4,7% (aprilie 2009)
> Castig salarial mediu brut: 1.299 lei/persoana (aprilie 2009)
Piata locala a
asigurarilor - 2008 (estimare PRIMM)
> Prime brute subscrise: 112,75 milioane lei
> Daune platite: 53,41 milioane lei
> Numarul mediu de salariati permanenti in asigurari (2007): 241
> Cheltuieli cu remuneratiile personalului (2007): 4,92 milioane lei
> Densitatea asigurarilor: 217,22 lei/locuitor
> Raportul salariatilor in asigurari la total locuitori: 1/2.154
Modeland un altfel
de viitor
Asezat in extremitatea Nord-Vestica a Romaniei, la granita
cu Ucraina, aproape 50% din suprafata judetului Maramures
este muntoasa, aici gasindu-se cel mai inalt varf din Carpatii
Orientali: Pietrosu (2.303 m). Din punct de vedere administrativ,
Maramuresul cuprinde un numar de 13 orase, dintre care
cel mai dezvoltat este resedinta de judet, Baia Mare.
Previziunile de profil teritorial intocmita de Comisia
Nationala de Prognoza arata ca toate judetele Romaniei
vor inregistra un declin al ritmului de dezvoltare in acest
an. In clasamentul judetelor afectate de criza economica,
Maramuresul s-ar situa pe locul 28 si, potrivit estimarilor,
acest judet se indreapta catre o scadere medie a indicatorului
PIB/cap de locuitor pana la 4.145 euro, cu 1.555 de euro
sub media nationala. Procentual, scaderea economica a judetului
va fi de 3,9%.
Pe langa aceasta scadere a indicatorilor economici, societatile
comerciale locale nu mai fac fata crizei si intra in faliment.
Astfel, numai in primele cinci luni ale acestui an numarul
firmelor declarate in faliment a depasit cifra de 320.
Comparativ, in aceeasi perioada a anului trecut s-au inregistrat
aproximativ 130 cazuri de insolventa, iar in intreg 2008
numarul acestora a trecut cu putin peste 400. Cele mai
multe cereri de faliment sunt introduse de Directia Finantelor
Publice Maramures, care incearca astfel sa recupereze datoriile
inregistrate de firme la bugetul de stat.
Piata locala in
cifre
Efectele crizei economico-financiare se oglindesc nu numai
in cresterea numarului disponibilizarilor si a falimentelor
agentilor economici, ci si in rezultatele realizate de
asiguratorii locali, dupa primele trei luni ale anului
curent.
Astfel, conform rezultatelor transmise de un numar de 20
societati de asigurare Revistelor PRIMM Asigurari & Pensii,
respectiv trimestrialului INSURANCE Profile, valoarea totala
a primelor brute subscrise pentru perioada ianuarie-martie
2009 s-a cifrat la 8,2 milioane euro, ceea ce reprezinta,
comparativ cu perioada corespondenta a anului anterior,
cand volumul afacerilor asiguratorilor s-a cifrat la circa
8,9 milioane euro, o scadere nominala de -7%.
Esalonat, pe clase, afacerile societatilor maramuresene
au provenit in proportie de 15% din asigurari de viata,
70% - auto, din care 42% RCA, respectiv 10% asigurari de
tip property.
De subliniat este faptul ca, exceptand asigurarile de daune
la proprietati, unde s-a inregistrat o crestere de peste
320%, pe restul claselor, asiguratorii au consemnat scaderi
importante ale business-ului: viata (-17%), CASCO (-11%),
RCA (-1%), incendiu si calamitati (-8%), credite si garantii
(-40%).
Structura daunelor, ca si la nivel national, cuprinde in
cea mai mare pondere asigurarile auto, 70% din cuantumul
total al daunelor avizate si platite de asiguratori provenind
din aceste clase.
In pofida acestor conditii neprielnice, exista si sucursale
care realizeaza rezultate performante: "Suntem optimisti
in privinta performantelor pe care le putem obtine, chiar
si in aceste conditii de criza. Comparativ cu anul anterior,
EUROINS a obtinut in Maramures cresteri semnificative ale
afacerilor", a declarat Severica COVACIU, Director,
Sucursala 2 EUROINS. "Calitatea si profesionalismul
serviciilor oferite clientilor trebuie sa primeze in fata
ofertelor ieftine, si astfel impactul crizei sa fie favorabil
asiguratorilor profesionisti", a adaugat Vasile CRISAN, Director, Sucursala
1 EUROINS.

In acelasi timp, din punctul de vedere al volumului
de prime intermediate la nivel judetean, ponderea subscrierilor
prin intermediul societatilor de brokeraj se situeaza,
comparativ cu alte judete, la un nivel scazut: 2,31 milioane
lei prime brute subscrise de brokeri, ceea ce reprezinta
circa 7 puncte procentuale din totalul afacerilor la
nivelul intregului judet.
De altfel, acest canal alternativ de distributie este
marginalizat de majoritatea companiilor de asigurare,
in judet numarul societatilor de brokeraj inregistrate
fiind unul redus, astfel incat, cu exceptia Sucursalei
locale a BCR Asigurari, ale carei afaceri au provenit
in proportie de 27% de la brokeri, ponderile subscrierilor
prin intermediere sunt de sub 10 procente: ALLIANZ-TIRIAC
(8%), ARDAF (5%), ASIROM (4%) etc.
"La finele trimestrului I, ponderea primelor brute subscrise prin intermediul
brokerilor de asigurari a fost de circa 27%. Preconizam ca acest procent va scadea",
ne-a declarat Florian ONT, Director, Sucursala BCR Asigurari.
"Ponderea primelor brute subscrise prin intermediul brokerilor este mica,
circa 4%. Acest lucru se datoreaza intrarii destul de tarzii pe piata asigurarilor
din judet", a mentionat Alexandrina HARABAGIU, Director, Sucursala ASIROM.
"In anul 2009, unul dintre obiectivele noastre este dezvoltarea colaborarii
cu brokerii de asigurari", a opinat Directorul Sucursalei ASTRA-UNIQA, Anca
VACLA.

Economia locala
functioneaza pe combustibil lemnos!
In trecut, industriile grele au fost fundamentul dezvoltarii
economice a judetului Maramures (minerit, metalurgie neferoasa,
chimie) dar, in prezent, acestea au devenit istorie. Acum,
dezvoltarea economica a judetului este axata pe resursele
forestiere care sunt exploatate. Acestea au atras investitii
conexe industriei lemnului, cum ar fi fabrici care produc
pentru IKEA sau investitia producatorului finlandez de
parchet KARELIA.
"In conditiile actuale, mai dificile, este greu sa vorbim despre oportunitati,
insa odata cu relansarea investitiilor in zona, situatia se va schimba radical.
Lipsa locurilor de munca, investitiile reduse, precum si lipsa alternativei la
industria miniera constituie cele mai stringente probleme in judet", afirma
Emil KONYARDY, Director, Sucursala ALLIANZ-TIRIAC Baia Mare.
Resursele lemnoase exploatate in diverse forme au determinat
si dezvoltarea segmentului transporturilor, care influenteaza
direct atat sporirea nivelului de business realizat de
asiguratorii locali dar, mai ales, sporirea daunalitatii
la nivelul judetului, pe fondul unei infrastructuri rutiere
slab dezvoltate.
Criza potenteaza
tentativele de frauda
Sorin Radu MARIAN, Director, Sucursala OMNIASIG Baia Mare,
atrage atentia asupra sporirii cazurilor de dauna totala
in ceea ce priveste autovehiculele. Sunt identificate doua
categorii de asigurati cu predilectie spre tentativele
de fraudare: utilizatorii de autovehicule in sistem leasing,
care nu mai pot achita ratele, si clientii care constata
ca piata auto a scazut brusc, preturile masinilor sunt
cu aproape 40-50% mai mici fata de cele de anul trecut,
in timp ce polita in vigoare reflecta realitatea din anul
precedent si, astfel, apare tentatia fraudei.
"Pe fondul scaderii pietei auto si al problemelor determinate de contextul
economic actual, exista o oarecare predilectie catre inscenarea unor accidente.
Fie ca vorbim despre autoturisme achizitionate in leasing pentru care nu se mai
pot achita ratele in continuare, fie ca proprietarul isi da seama ca valoarea
autoturismului sau a scazut brusc comparativ cu anul trecut, in fiecare dintre
aceste situatii unii dintre asigurati sunt tentati sa isi insceneze accidente.
Practic, pretul de piata in cazul politelor in vigoare este cu aproape 40-50%
mai mare decat ar obtine un proprietar daca ar incerca sa-si vanda masina. De
la inceputul anului am consemnat la nivelul judetului o sporire a numarului de
accidente cu dauna totala. Sigur, nu putem afirma ca toate acestea sunt fraude
sau tentative de frauda, dar aceasta sporire a incidentei daunelor totale ne
pune pe ganduri", afirma Directorul Sucursalei OMNIASIG Baia Mare.
Provocarile constatului
amiabil
Vizitele echipelor Programului "Unde Ma Asigur?" in judet
au coincis ca si perioada cu intrarea in vigoare a constatului
amiabil. Astfel, pe parcursul derularii discutiilor cu
liderii societatilor de asigurare, au fost inregistrate
primele cazuri de constatare a daunelor survenite la autovehicule
fara documente suplimentare de constatare intocmite de
catre Politia Rutiera.
In acelasi timp, cu toate ca acest sistem conduce, din
perspectiva conducatorilor auto, la simplificarea procedurii,
de cele mai multe ori birocratice, care trebuie urmata
in situatia producerii unui accident rutier, acesta a nascut
in randul societatilor de asigurare numeroase provocari
legate de colaborarea intre Politia Rutiera si asiguratori.
De asemenea, asiguratorii au semnalat aspecte legate de
reglementarile legislative, care lasa deseori loc la interpretari,
indirect conducand la frauda; informarea populatiei si,
nu in ultimul rand, a structurilor de personal apartinand
companiilor de asigurare.
"Constatul amiabil favorizeaza cresterea volumului de daune si a gradului
de infractionalitate", considera Letitia MARGINEANU, Director, Sucursala
UNIQA.
De altfel, majoritatea asiguratorilor din Maramures au
ca principal obiectiv pentru urmatoarea perioada cresterea
numarului de angajati, precum si perfectionarea celor existenti.
"Obiectivele pe care ni le-am propus in perioada
urmatoare sunt de consolidare a retelei la nivel local,
de imbunatatire
a ofertelor de asigurare si a serviciilor
de fidelizare a clientilor", a opinat Csaba MIKLOS, Director, Sucursala
ASIBAN.
"Ca obiective pentru acest an ne-am propus obtinerea unor rezultate cat
mai bune pentru inspectorii existenti si atragerea de noi inspectori in colectiv",
a adaugat Anca VACLA.
"Sucursala ARDAF are 15 angajati cu carte de munca
si 144 de agenti/colaboratori",
a mentionat Carmen CHIFOR, Directorul Sucursalei.
Totodata, echipele Programului "Unde Ma Asigur?" au fost
placut surprinse de notorietatea site-ului www.constatulamiabil.ro,
lansat de Media XPRIMM cu trei saptamani inainte de intrare
in vigoare a noii legi. Cunoscut si utilizat de majoritatea
asiguratorilor vizitati, site-ul constituie o sursa de
informare pentru asiguratorii locali, fiind recomandat
si publicului local de catre acestia.

Asigurarile de
viata sunt privite cu optimism
Activitate eficienta, recunoscuta si recompensata, optimism
in ceea ce priveste evolutia viitoare a asigurarilor de
viata la nivelul judetului, masuri de aplicat si oportunitati
care pot fi fructificate in timpul crizei - acestea sunt
directiile in care s-au purtat discutiile cu reprezentantii
a trei companii cu o puternica dezvoltare pe segmentul
viata, din judetul Maramures: BCR Asigurari de Viata, GENERALI
si ING Asigurari de Viata.
Primul contact al echipei Programului "Unde Ma Asigur?" cu
asigurarile de viata in Maramures s-a realizat la Agentia
locala a GENERALI. De cum intri in biroul lui Vasile COTA,
Directorul Agentiei, nu poti sa nu observi un perete plin
de distinctiile primite, atat la nivelul entitatii respective,
cat si pentru agentii reprezentantei locale a GENERALI.
Nu ne-au surprins premiile acordate de catre Revista PRIMM
Asigurari & Pensii expuse la loc de cinste. Dar coltul
de trofee adjudecate de catre Agentia locala a GENERALI
chiar impresioneaza.
"Este meritul intregii echipe!", afirma cu modestie Vasile COTA. "Am
reusit sa devenim o echipa unita care nu se fereste de munca. Prin munca am obtinut
toate realizarile de pana acum. Anual, cateva procente bune din primele subscrise
din asigurari de viata la nivelul companiei se realizeaza aici, la Baia Mare.
Punem clientul in prim-plan, il determinam sa constientizeze nevoile sale de
asigurare si ii propunem solutiile oferite de produsele noastre variate",
afirma COTA.
La ING Asigurari de Viata, contextul economic este privit
cu atentie, dar si prin prisma oportunitatilor pe care
le-ar putea oferi. In plus, la nivelul Agentiei exista
preocupare pentru o cat mai buna servisare a clientilor
si pentru fructificarea nevoii de resurse financiare a
oamenilor, in conditiile economice actuale.
"Mai mult ca oricand, in conditii de criza punem accent pe mentinerea relatiei
de incredere cu clientii. Frica este inamicul nostru pe timp de criza, o criza
care a inceput la nivel psihologic, iar acum este accentuata. In aceste conditii,
punem accentul pe dezvoltarea activitatilor de client-service. Populatia a devenit
mult mai responsabila cu cheltuielile in aceste momente, pe fondul crizei economice.
Tocmai in acest context, persoanele care incheie in aceste zile contracte sunt
pe deplin convinse de utilitatea acestora. Dar si in aceste conditii putem estima
o usoara crestere pentru asigurarile de viata, chiar daca aceasta se va situa
la un nivel inferior fata de anii anteriori - cel mult 5%", afirma Sorina
HABINA, Agency Manager, ING Asigurari de Viata.
"Oportunitatile pe care le identificam in contextul economic actual sunt
strans legate de necesitatea oamenilor de a-si proteja veniturile. In aceste
conditii, asigurarile de viata cu componenta de protectie si economisire reprezinta
un beneficiu important pentru client si o oportunitate de fructificat la nivelul
business-ului", afirma Claudia MORAR, Director, Agentia BCR Asigurari de
Viata.
Cu toate acestea, in opinia lui Avram PAVEL, Director,
Agentia EUREKO, in judetul Maramures "industria asigurarilor
de viata se confrunta in mod special cu lipsa de informare
a potentialilor clienti. Acestia nu cunosc beneficiile
aduse de aceste produse si nici organele abilitate nu investesc
in informarea lor".
Diversificarea
portofoliului este obiectivul primordial
Schimbarea brusca a contextului economic a schimbat planurile
de afaceri ale tuturor agentilor economici. In aceste conditii
grele, asiguratorii vizitati in cadrul Programului "Unde
Ma Asigur?" pun accent pentru urmatoarea perioada pe mentinerea
portofoliului de clienti, precum si pe diversificarea portofoliului
de polite vandute, fiind preferata profitabilitatea, in
detrimentul cotei de piata.
"Pentru anul in curs, obiectivele Sucursalei vizeaza crearea unui portofoliul
echilibrat si sanatos, cresterea continua a calitatii serviciilor, a bunei servisari
a asiguratilor nostri si, nu in ultimul rand, cresterea profitabilitatii",
a opinat Alexandrina HARABAGIU.
In acelasi timp, una dintre oportunitatile de crestere
pentru asiguratori ar putea-o constitui linia asigurarilor
de bunuri si de raspunderi civile, in conditiile "deblocarii
pietei financiare, a pietei imobiliare si a segmentului
destinat constructiilor", este de parere Marcel MOS,
Director, Agentia 1 BT Asigurari.
Totodata, "o alta oportunitate ar fi elaborarea si
implementarea cat mai rapida a obligativitatii incheierii
asigurarilor de locuinte", a explicat acesta.
Astfel, principalii factori de influenta care au contribuit
in trecut la cresterea volumului primelor brute subscrise,
precum diversificarea gamei de produse, volumul crescut,
poate chiar exagerat, de achizitionare de autoturisme,
locuinte si bunuri de folosinta indelungata, nu mai pot
constitui o sursa sigura de venit pentru asiguratori. Numai
cresterea gradului de constientizare de catre populatie
a necesitatii incheierii unei asigurari, cu atat mai mult
in aceste vremuri grele, poate fi punctul de plecare pentru
un business solid.
Vlad PANCIU
Vlad BOLDIJAR
Click
aici pentru a vedea principalii indicatori ai companiilor
de asigurari din judetul Maramures!
Constatarea amiabila,
la scurt timp de la implementare
Implementarea noii proceduri a constituit si punctul de
plecare al conferintei "Ziua Asigurarilor" din
judetul Maramures, unde s-au reunit liderii locali ai companiilor
de asigurari si de brokeraj, dar si reprezentanti ai Politiei
Rutiere, cu scopul de a dezbate problemele pietei de asigurari
din regiune, dar si cu acela de a inlesni comunicarea intre
entitatile prezente. "Pana in prezent, relatia cu
asiguratorii a fost buna, dar au existat, inevitabil, si
neintelegeri. De aceea va fi nevoie de mult sprijin in
mod bilateral si de o ajustare a modului de lucru. In ceea
ce priveste constatarea amiabila, unde ne vom intersecta
mai des decat pana in prezent cu companiile de asigurari,
nu putem spune ca detinem instructiuni concrete pentru
urmatoarea perioada, din partea conducerii noastre centrale.
Pericolul apare insa deoarece, daca sunt nelamuriri, atunci
participantii la trafic pot intampina dificultati",
a declarat Ioan CIRLIG, Comisar in cadrul Biroului de Politie
Rutiera Baia Mare.
"Chiar in prima zi de la intrarea in vigoare,
am avut o situatie de dosar de dauna intocmit pe baza constatarii
amiabile, la care nu am intampinat nicio
dificultate, deoarece soferii erau informati si familiarizati cu acest concept.
Avem personal specializat care lucreaza cu acest tip de daune, insa avem nevoie
si de ajutorul Politiei", a declarat Sorin MARIAN, Directorul OMNIASIG.
"In judet, o medie de 30% dintre evenimentele
care se intamplau zilnic se pretau procedurii de constatare
amiabila. Ne
gandim cu ingrijorare la situatiile
de incalcare a regulilor rutiere deoarece acestea, in mod obligatoriu, stau la
baza producerii accidentelor. Astfel, consider ca nu este normal sa ii sanctionam
pe cei care nu fac accident si sa ii iertam pe cei care provoaca un accident",
a subliniat Ioan CIRLIG. Mai mult decat atat, situatiile de conducere cu permisul
suspendat, cu masina neinmatriculata sau cu soferi sub influenta bauturilor alcoolice
sunt destul de frecvente. Un sofer cu permisul suspendat nu poate fi descoperit
de catre asigurator decat prin intermediul Politiei Rutiere, deoarece el poate
avea documentul fizic asupra lui, dar in baza de date a Politiei figureaza cu
el suspendat.
Odata cu constatul amiabil vor fi numeroase dificultati,
incepand de la declaratiile false ale celor doi pagubiti,
cu incalcarea regulilor de circulatie, insa aceasta procedura
are si o parte favorabila, eliminand anumiti timpi pierduti
intre Politie si asigurator. Pentru cazurile de frauda,
in fiecare companie exista echipe anti-frauda, specializate
in depistarea acestora.
"In Europa procedura este aplicata de mai multi
ani. Aici trebuie sa facem deosebire intre reaua intentie
si evenimentul
produs. Intre compania de asigurare
si politie va fi o mai buna colaborare, va trebui sa previna accidentele, iar
noi le vom rezolva pe cele care au avut loc. Soferii care au produs aceste accidente
vor avea mai putin de asteptat si, totodata, va creste increderea clientilor
in incheierea asigurarilor facultative", a mentionat Vasile COTA, Director
Agentie GENERALI.
Termenul in care cei doi se pot adresa asiguratorului este,
totusi, destul de neclar si acest fapt genereaza incertitudini
din partea Politiei, in cazul in care soferii sunt surprinsi
circuland cu masinile avariate si fara document de intrare
in reparatie. "Punem accent pe acest termen, deoarece
de el depinde suspendarea dreptului de a conduce. Soferii
sunt mai atenti atunci cand sunt amenintati cu suspendarea
si este foarte important, de asemenea, sa cunoastem precis
la ce ora s-au prezentat cei doi soferi la compania de
asigurare", a sesizat Ioan CIRLIG.
Cu toate aceastea, principala problema evidentiata de cei
din piata este informarea publicului larg. "Ar fi
bine ca si Politia sa puna la dispozitia soferilor acest
formular si sa ofere informatii referitoare la constat.
Mai mult, este necesara o intensa mediatizare, pentru clarificarea
acestei proceduri", a opinat Emil KONYARDY, Director
ALLIANZ-TIRIAC.
De asemenea, un mijloc foarte bun de informare il constituie
brokerii de asigurare, mai ales pentru ca acestia isi asuma
rolul de consultanti ai clientilor. "Rolul brokerilor
este important deoarece clientii, inainte de a se adresa
politiei, suna intermediarul si il intreaba care sunt pasii
de urmat. Este in interesul tuturor ca acesta sa fie cat
mai bine informat si sa ofere informatii viabile. Ne putem
astepta chiar ca persoane care nu ne sunt clienti directi
sa solicite informatii", este de parere Cerasela NERGHES,
Director General ASTOP Broker.
O noua oportunitate care se iveste in urma acestei proceduri
este ca dosarul de dauna sa fie demarat de departamente
din cadrul companiilor de brokeraj. "Noi deja deschidem
dosare de daune pentru companiile cu care colaboram si
putem colabora eficient si in spetele de constatare amiabila.
De asemenea, clientii ne suna deja si cer informatii despre
noua procedura", a punctat Daniel COLITA, Director
Zonal Vest, SAFETY Broker.
A doua parte a conferintei a fost dedicata asigurarilor
de viata si relatiei dintre companiile de asigurari din
teritoriu si societatile de brokeraj, in contextul unei
situati economice in declin. "In comparatie cu anul
trecut, evolutia pietei este in scadere. Daca in T1/2008
vindeam 400-500 polite de viata, in aceeasi perioada a
anului curent am incheiat doar 100-150", a declarat
Vasile COTA.
"Totusi, in anii trecuti, rezultatele inregistrate pe segmentul life au
fost unele foarte bune pentru BCR Asigurari: este un specific local care se transpune
in abordarea vanzarii asigurarilor de viata. Ofertele se fac pe baza posibilitatilor
familiei si a calitatilor consultantului, dar in prezent am avut cazuri subiective
de renuntare la polita de asigurare", a mentionat Claudia MORAR, Director
BCR Asigurari de Viata.
Pe plan local, desi volumul de business este destul de
ridicat, colaborarea cu brokerii este scazuta, mai ales
in aceasta perioada, cand asiguratorii incearca sa reduca
costurile cat mai mult cu putinta. "Consider ca brokerii
s-ar putea dezvolta cu succes in Baia Mare, deoarece exista
putine astfel de societati, iar noi ne dorim sa lucram
cu cat mai multe companii de brokeraj", a subliniat
Sorin MARIAN.
"Consider ca in relatia asigurator-broker ar trebui sa fie vorba despre
reciprocitate. In anii 90 am avut o societate de brokeraj, prilej care mi-a oferit
o perspectiva mai larga asupra pietei. Principalul obiectiv al tuturor este acela
de a obtine profit, insa acest profit trebuie bine gandit. Majoritatea politelor
din portofoliul brokerilor sunt cele auto, care cresc daunalitatea. In ultima
jumatate de an, ca si companie de asigurari, ne-am propus sa ne reorientam catre
segmente mai profitabile, actiune care trebuie sa inceapa prin dezvoltarea culturii
cetateanului de rand, in special prin mass-media", a mentionat Alexandrina
HARABAGIU, Director ASIROM Baia Mare.
In incheierea conferintei, reprezentantii locali ai companiilor
au estimat ca anul acesta vor realiza un volum total de
subscrieri de peste 137 milioane lei. De asemenea, acestia
au stabilit ca principale obiective cresterea claselor
de asigurari non-auto si orientarea catre retail.
Mihai CRACEA
|
ALLIANZ-TIRIAC
Emil KONYARDY
Director Sucursala

ALLIANZ-TIRIAC
Str. Aleea Scolii nr.8
Tel.: 0262.215.879
Fax: 0262.217.562
ARDAF
Carmen CHIFOR
Director Sucursala

ARDAF
Str. Transilvaniei nr.6, sc.A, parter
Tel.: 0262.220.936
Fax: 0262.220.937
ASIBAN
Csaba MIKLOS
Director Sucursala

ASIBAN
Str. Avram Iancu nr. 14, ap. 3/4
Tel.: 0262.223.914
Fax: 0262.215.448
ASIROM
Alexandrina HARABAGIU
Director Sucursala

ASIROM
Str. Culturii nr.9
Tel.: 0262.214.526
Fax: 0262.211.226
ASTRA Asigurari
- UNIQA
Anca Lucia VACLA
Director Sucursala

ASTRA Asigurari - UNIQA
Bd. Unirii nr. 5
Tel.: 0262.223.481
Fax: 0262.226.901
BCR Asigurari
Florin Vasile ONT
Director Sucursala

BCR Asigurari
Bd. Unirii nr. 15
Tel./Fax: 0262.274.759
BCR Asigurari de
Viata
Claudia MORAR
Director Agentie

BCR Asigurari de Viata
Bd. Unirii nr. 15
Tel./Fax: 0262.221.559
BT Asigurari
Marcel MOS
Director Agentie
BT Asigurari
Bd. Independentei nr. 4A
Tel.: 0262.218.223
Fax: 0262.218.290
EUREKO
Avram PAVEL
Director Agentie

EUREKO
Bd. Bucuresti nr.28/2
Tel.: 0262.250.285
Fax: 0262.220.880
EUROINS
Vasile Viorel CRISAN
Director Sucursala

EUROINS
Bd. Traian nr.9
Tel.Fax: 0262.229.922
Severica Rodica COVACIU
Director Sucursala

EUROINS
Bd. Unirii nr. 18
Tel./Fax: 0262.222.011
GENERALI
Vasile COTA
Director Agentie

GENERALI
Str. Victoriei nr. 2- 4
Tel.: 0262.212.886
Fax: 0262.212.887
ING Asigurari de
Viata
Sorina HABINA
Agency Manager

ING Asigurari de Viata
Str. Traian nr. 1B
Tel.: 0262.220.334
Fax: 0262.220.333
OMNIASIG
Sorin Radu MARIAN
Director Sucursala

OMNIASIG
Bd. Unirii nr. 11
Tel.: 0262.225.798
Fax: 0262.221.320
UNIQA Asigurari
Gabriela VELKER
Director Sucursala

UNIQA Asigurari
Bd. Traian nr.16/3
Tel.: 0262.215.816
Fax: 0262.214.576
Ziua Asigurarilor












|
sus
> Resedinta de judet: Satu Mare
> Suprafata: 4.418 km2
> Populatia: 372.933 locuitori (recensamant 2001)
> Numar salariati: 79.231 (aprilie 2009)
> Rata somajului: 4,6% (aprilie 2009)
> Castig salarial mediu brut: 1.349 lei/persoana (aprilie 2009)
Piata locala
a asigurarilor - 2008 (estimare PRIMM)
> Prime brute subscrise: 84,15 milioane lei
> Daune platite: 47,15 milioane lei
> Numarul mediu de salariati permanenti in asigurari (2007): 220
> Cheltuieli cu remuneratiile personalului (2007): 4,10 milioane lei
> Densitatea asigurarilor: 225,65 lei/locuitor
> Raportul salariatilor in asigurari la total locuitori: 1/1.695
Privind spre
viitor
Judetul Satu Mare, situat in Nord-Vestul Romaniei, in
zona transfrontaliera cu Ungaria si Ucraina, face parte
din Regiunea de Nord-Vest si de asemenea din Euroregiunea
Carpatica.
Impartirea administrativa a judetului cuprinde doua municipii
(Satu Mare, cu peste 115.000 de locuitori, si Carei -
circa 23.000 locuitori), patru orase (Negresti-Oas, Tasnad,
Livada si Ardud), respectiv 56 comune (cu 226 de sate).
Fiind acoperit in proportie de peste 70% de terenuri
agricole, economia judetului poate fi caracterizata drept
industrial-agrara (circa 40% din populatia ocupata desfasurandu-si
activitatea in acest domeniu), specializata in industria
alimentara, textila si in productia de mobilier. Sectorul
primar este foarte bine dezvoltat, iar cel tertiar este
in plina expansiune.
In acelasi timp, caracteristicile geografice ale judetului
au oferit posibilitatea dezvoltarii unor ramuri variate
din sectoarele industriale: astfel, DRM Draxlmaier, societate
cu capital german, este intreprinderea cea mai importanta
din judet, activitatea acesteia fiind axata pe fabricarea
cablajelor electronice pentru automobile. In industria
de aparate electrice de uz casnic, ELECTROLUX este o
uzina reprezentativa, iar industria de prelucrare a lemnului
- mobila se poate mandri cu numeroase intreprinderi a
caror productie este orientata prioritar catre piata
externa, in vreme ce in industria usoara STEILLMAN- MONDIALA
este cel mai cunoscut agent economic; tabloul acesta
poate fi completat cu alte companii din industria alimentara,
precum si din cea a constructiilor.
Bilantul pietei
asigurarilor
Primele trei luni ale anului curent au marcat pentru
asiguratorii locali un volum cumulat al primelor brute
subscrise de 6,6 milioane euro, in scadere cu -7,3% comparativ
cu T1 2008. Demne de evidentiat sunt cifrele inregistrate
pe segmentul life, asigurarile de viata reprezentand
in structura consolidata a portofoliului judetean 16,8%
(echivalentul a 1,1 milioane euro) - ceea ce reprezinta
o evolutie crescatoare de 0,4 puncte procentuale.
In acelasi timp, sectorul asigurarilor generale a cunoscut
scaderi drastice ale afacerilor pe majoritatea ramurilor
- CASCO (-14,4%), RCA (-7,2%), credite si garantii (-75,4%),
daune la proprietati (-55,4%). Doar asigurarile de incendiu
si calamitati naturale au consemnat o ascensiune: 731
mii euro subscrieri, in crestere fata de T1 2008, cu
peste 9 procente.
Cu toate acestea, in pofida scaderilor masive ale vanzarilor
de autoturisme noi si second-hand, asigurarile auto ocupa
cea mai mare parte a portofoliului judetean de asigurari:
peste 67%, din care 41% doar raspunderile civile auto
- RCA, acestea din urma producand, de altfel, si cele
mai multe daune: 3,9 milioane lei (echivalentul a 41%
din totalul daunelor avizate si platite de asiguratori).
De asemenea conform relatarilor reprezentantilor societatilor
de asigurare, circa 14% din totalul subscrierilor din
piata (4 milioane lei) sunt realizate prin intermediul
brokerilor, din care cea mai mare pondere este detinuta
de asigurarile RCA.

Ierarhiile societatilor de asigurare realizate dupa criteriul
subscrierilor plaseaza pe pozitiile fruntase, pe segmentul
asigurarilor generale, companiile ALLIANZ-TIRIAC, ASTRA-UNIQA
si liderul pietei nationale pe acest segment, OMNIASIG,
in vreme ce, pe ramura asigurarilor de viata, topul are
doua companii dedicate acestui segment, in speta ING
Asigurari de Viata (pozitia intai) si Agentia locala
a GRAWE Romania (locul al treilea), si respectiv pe ASIROM,
pe al doilea loc.
Criza si iar
criza...
Criza financiara a redus simtitor din avantul asiguratorilor
din Satu Mare, sustinut anterior de vanzarea politelor
de tip Carte Verde si ulterior de dezvoltarea creditarii,
a constructiilor si a volumului de investitii in judet.
"Criza despre care se vorbeste tot mai mult in aceasta perioada incepe sa
se faca resimtita tot mai des, prin reducerea activitatii, scaderea consumului
populatiei si, inerent, reducerea interesului pentru politele de asigurare facultativa," a
precizat Alexandru CZINKA, Director, Agentia 1, BT Asigurari.
Intreprinderi importante din zona (precum DRAXLMAIER
si ELECTROLUX), dar si cele mici si mijlocii au inregistrat
o reducere a activitatii, pe fondul scaderii comenzilor,
fapt care a condus la disponibilizari si reduceri salariale,
influentand in mod direct resursele financiare ale populatiei.
In acest context, atat persoanele fizice, cat si cele
juridice si-au redus semnificativ cheltuielile cu asigurarile,
determinand o incetinire a ritmului de crestere sau chiar
o scadere a volumului subscrierilor asiguratorilor din
Satu Mare. Cel mai mult a fost afectat segmentul asigurarilor
auto (preponderent in portofoliu), si in special cele
CASCO, fenomen influentat negativ si de scaderea activitatii
firmelor de leasing si, implicit, a vanzarilor de autovehicule
noi.
"Diminuarea lichiditatilor atat in randul populatiei, cat si in privinta
firmelor, conduce, inevitabil la dramuirea drastica a costurilor si la renuntarea
la cele neprioritare, unde se includ, din pacate, si cele legate de asigurare.
Scaderea este inevitabila, cel putin pentru asigurarile CASCO, pe fondul reducerii
creditarii, pentru politele pentru transportatori, ca rezultat al diminuarii
activitatii de transport, dar si pentru cele property si chiar RCA, dupa ce mai
multi clienti au renuntat benevol sau obligati la utilizarea autovehiculelor",
este de parere Marius POP, Director, Sucursala OMNIASIG. Aceasta entitate a inregistrat
in primul trimestru o evolutie descrescatoare de -4,4% a subscrierilor fata de
T1 2008.
In aceeasi ordine de idei, "am consemnat o scadere
cu 20% pe CASCO in primul trimestru, criza determinand
persoanele juridice sa renunte la aceste asigurari, alaturi
de cele de patrimoniu, viata si accidente pe care le
plateau din fondurile proprii pentru angajati. Inchiderea
unor intreprinderi si reducerile de personal ne creeaza
dificultati serioase in reinnoirea politelor expirate
si in atragerea de clienti noi", mentioneaza Sidon
MURESAN, Director, Sucursala ASIROM.
Totodata, "s-au inmultit si cazurile de renuntare
la asigurarile de tip CASCO de catre transportatorii
din judet, care, in lipsa resurselor financiare, se multumesc
doar cu politele RCA. In primul trimestru, volumul subscrierilor
pe aceasta clasa s-a redus cu peste 60% comparativ cu
T1 2008", ne-a declarat Directorul Sucursalei ARDAF,
Tamara Iolanda TARLE.
O explicatie in acest sens ar fi si faptul ca "transportatorii
prezenti au pierdut in aceasta perioada contracte importante,
inclusiv cu giganti precum ARCELOR MITTAL, fapt care
s-a reflectat negativ asupra activitatii acestora si,
implicit, asupra sumelor alocate pentru asigurare",
precizeaza Directorul ALLIANZ-TIRIAC, Dorin ROJA.
Nu in ultimul rand, o alta trasatura semnalata de asiguratorii
din Satu Mare a fost aceea ca frauda a existat, iar fenomenul
se poate amplifica din cauza clientilor care se afla
in imposibilitatea de plata a ratelor catre societatile
de leasing si, care pot privi polita CASCO drept o varianta
de a acoperi datoria. "In 2009 s-au inmultit cererile
de despagubire, mai ales pe segmentul auto, existand
numeroase cazuri de masini incendiate sau alte situatii
inscenate, pe fondul incapacitatii de plata a clientilor",
semnaleaza Csaba CSAPO, Director, Sucursala UNIQA.
Febra despagubirilor
non-patrimoniale ajunge si la Satu Mare
Frecventa evenimentelor rutiere constituie o caracteristica
specifica pentru judetele de granita, alaturi de traficul
intens, fapt care a influentat si cresterea ratei de
dauna in judetul Satu Mare. De asemenea, multe dintre
sucursalele locale se situeaza in partea superioara a
grilei de risc a companiilor pe care le reprezinta, din
cauza incidentei mari a daunelor, fenomen care explica
si tarifele mai mari comparativ cu alte zone.
Totodata, cresterea daunelor inregistrate de catre transportatorii
din judet apasa destul de greu asupra profitului sucursalelor
locale, multi dintre liderii companiilor de profil fiind
acum mult mai selectivi in incheierea politelor auto
facultative. In aceste conditii, un factor agravant pentru
valoarea despagubirilor acordate de asiguratori ar putea
fi si majorarea, de multe ori nejustificata, a tarifelor
pentru orele de manopera in service-urile auto, fenomen
care se pare ca a fost "gestionat" corespunzator
de catre liderii locali.
"Avem o relatie buna cu service-urile auto, si ma refer la negocierea corecta
a tarifelor, precum si la implementarea noului sistem informatic", ne-a
declarat Aurelian AVRAM, Director, Sucursala BCR Asigurari. Totodata, "am reusit
reducerea ratei de dauna dupa incheierea unor contracte cu service-urile prin
care acestea comanda piesele de la importatorii agreati de noi; precum si delegarea
unor competente de intocmire a dosarelor de dauna, fapt care a condus la reducerea
costurilor", precizeaza Dorin ROJA.
O particularitate care trebuie totusi mentionata este
si cresterea daunelor platite de catre asiguratorii satmareni
in afara tarii pe politele de RCA, care, "desi nu sunt
foarte importante ca valoare, incep sa aiba o frecventa
tot mai mare", mentioneaza Ecaterina BALOGH, Director,
Sucursala ASIBAN. Exista insa si exceptii, astfel ca
unele sucursale au inregistrat daune non-patrimoniale
cu valori destul de mari in strainatate. Astfel, rezervele
de dauna constituite pentru a putea acoperi aceste daune,
cauzate de asiguratii lor, au inghetat o parte importanta
din fondurile asiguratorilor din Satu Mare alocate cu
aceasta destinatie.
"In urma unui accident rutier in Italia, care a provocat decesul unui biciclist,
am constituit o rezerva de dauna de 600.000 euro. Cazul inca nu a fost solutionat,
acesta aflandu-se pe rol la un tribunal italian, iar familia victimei a cerut
despagubiri in limita maxima posibila", a subliniat Marius POP.
Tot in Italia, "avem un dosar de dauna nefinalizat,
pentru un accident in care au decedat 3 persoane si pentru
care se solicita despagubiri prin polita Carte Verde,
in valoare de 750.000 euro", a adaugat Tamara Iolanda
TARLE. La fel ca si in cazul anterior, cererea de despagubire
a fost formulata pentru suma maxima posibila cuvenita
pentru cazul respectiv.
De asemenea, in prima jumatate a acestui an, asiguratorii
au platit si despagubiri pentru daune morale, care insa
nu au depasit suma de 50.000 lei. Mentionam ca litigiile
nu au fost solutionate pe cale amiabila, sumele fiind
platite in urma unor sentinte judecatoresti, asiguratorii
locali reclamand necesitatea elaborarii unor criterii
clare de stabilire a cuantumului despagubirilor.
In acelasi timp, liderii locali ai companiilor de profil
au evidentiat faptul ca in Romania, la fel ca in strainatate,
acest fenomen poate sa ia amploare, ceea ce va conduce
la o crestere a daunalitatii pe segmentul RCA. In teorie,
o mare parte dintre accidentele soldate cu vatamari corporale
grave determina una sau mai multe cereri de despagubire,
atat pentru vatamare, cat si pentru daune morale. De
asemenea, asiguratorii locali au semnalat faptul ca,
pe masura ce oamenii isi vor cunoaste mai bine drepturile,
cererile de despagubire pentru vatamari corporale vor
creste, atat ca numar, cat si ca valoare.
Constatul amiabil
- Un nou barometru pentru activitatea asiguratorilor
In perceptia asiguratorilor din judetul Satu Mare, introducerea
constatarii amiabile este un pas absolut necesar pentru
a putea solutiona mai simplu accidentele usoare. Cu toate
acestea, multi dintre reprezentantii companiilor de asigurari
considera ca perioada imediat urmatoare va reprezenta
un interval "tampon", care va avea rolul de
a clarifica mai multe aspecte procedurale, dar si pentru
ca noul sistem sa devina mai familiar pentru conducatorii
auto. "Chiar daca ne-am pregatit, iar inspectorii
de dauna au fost specializati, experienta o vor capata
in timp", a mentionat Ecaterina BALOGH.
Astfel, liderii locali si-au exprimat ingrijorarea cu
privire la lipsa de informare a publicului larg, care
va determina o aglomerare a centrelor de daune. "Din
punct de vedere al timpului necesar protocolarii accidentului,
va fi foarte dificil, pentru ca sunt putine sanse ca
asiguratii sa completeze acest formular inainte de prezentarea
la asigurator, cum este prevazut si in lege", a
declarat Felicia CHIRIAC, Director, Sucursala 1, ASTRA-UNIQA.
Referitor la cei implicati in accidente, "intelegeri
existau si inainte de introducerea constatarii amiabile,
dar consider ca putem face fata, datorita pregatirii
foarte bune a inspectorilor de dauna si a departamentului
anti-frauda", a mentionat Tamara Iolanda TARLE.
In acelasi timp, existenta mai multor posibilitati de
interpretare, din partea asiguratorilor, a cazurilor,
precum si in stabilirea vinovatiei, poate constitui "un
impuls in acutizarea fenomenului de frauda", considera
Directorul Sucursalei ALLIANZ-TIRIAC.
Pentru a putea solutiona cat mai repede daunele, o parte
din companii isi vor crea noi sisteme de gestionare a
dosarelor, astfel incat sa poata oferi un raspuns cat
mai prompt clientilor. "Trecerea la gestionarea
centralizata a daunelor este doar una dintre masurile
pe care le-am adoptat pentru a face fata solicitarilor
in timp util. Totodata, instruirea continua a personalului
este esentiala", a evidentiat Aurelian AVRAM.
"In cazul companiei noastre, inspectorii de daune au acumulat suficiente
cunostinte pentru a face fata oricaror spete cu care se vor confrunta. Pe de
alta parte, consider ca procedura de constatare amiabila va fi un alt barometru
pentru activitatea asiguratorilor", a adaugat Marius POP.
Politele unit-linked
trag "viata" in jos
Segmentul de asigurari de viata din Satu Mare este tot
mai puternic supus presiunilor crizei economice, fenomen
care a determinat o "atitudine neprofesionista a
oamenilor fata de angajamentele pe termen lung",
potrivit lui Andrei BAKO, Agency Manager, ING Asigurari
de Viata. Astfel, implicatiile negative asupra bugetelor
populatiei si incertitudinea privind evolutia economiei
au condus la o scadere a interesului pentru asigurarile
de viata, iar tendintele de renuntare la polite sau de
rascumparare a acestora sunt din ce in ce mai pronuntate.
Totodata, "pe fondul crizei, asigurarile de viata
au devenit produse de nisa pentru cei preocupati de protectie,
care cunosc foarte bine produsele si au si disponibilitatea
financiara necesara", mentioneaza Viorel VERZES,
Consultant Senior, Agentia EUREKO.
Majoritatea companiilor specializate pe acest segment,
dar si cele compozite din judet au inregistrat o scadere
in primul trimestru din acest an, fiind cautate solutii
cat mai eficiente pentru mentinerea portofoliului existent
si pentru atragerea de noi clienti.
"In primul trimestru am inregistrat o scadere de peste 40% (300 de polite
vandute, fata de 500 in T1 2008), dar trebuie sa luam in considerare si faptul
ca anul 2008 a fost unul atipic, pe fondul boom-ului economic inregistrat la
nivel national si al campaniei de pensii private", precizeaza Andrei BAKO.
De mentionat, in acest context, faptul ca Agentia s-a plasat in anul precedent
pe prima pozitie la nivel national, dupa mentinerea portofoliului (peste 90%
pentru un portofoliu care are 3 ani vechime).
De asemenea, "segmentul de life merge destul de
greu in acest an si va trebui sa depunem eforturi considerabile
pentru mentinerea portofoliului, mai ales ca acesta detine
o pondere de 32%, datorita traditiei si a deschiderii
populatiei pentru aceste produse in zona", apreciaza
Directorul Sucursalei ASIROM, Sidon MURESAN.
Totodata, criza a determinat si o schimbare in structura
portofoliului sucursalelor locale, astfel ca asigurarile
traditionale detin ponderea cea mai importanta, pe fondul
scaderii semnificative a politelor de tip unit-linked
si a orientarii clientilor spre produsele care ofera
solutii garantate.
"Asigurarile de tip unit-linked au scazut cu 25-30% in T1 2009 comparativ
cu primul trimestru din 2008 si au ajuns la o pondere de 20% in portofoliu, fata
de 50% in 2008", ne-a explicat Andrei BAKO. De asemenea, "ponderea
produselor cu componenta investitionala s-a redus cu 10% in portofoliul Agentiei
noastre, pana la 40%, marcand o scadere de aproape 30% in primul trimestru",
adauga Viorel VERZES.
Este evident ca in acest an de stagnare pe segmentul
life liderii locali vor trebui sa-si tripleze eforturile
pentru mentinerea portofoliilor. Care produse se vor
vinde cel mai bine si spre ce se vor orienta acestea?
"Cele mai vandute produse in aceasta perioada sunt cele care reprezinta
solutii garantate si eficiente de economisire si protectie ca, de exemplu, produsele
pentru copii, rentele de studii si asigurarile mixte de viata", opineaza
Directorul Agentiei ING Asigurari de Viata. Totodata, criza va aduce si putina "lumina" in
mentalitatea oamenilor, adauga acesta, iar asiguratorii trebuie sa vina cu produse
mai flexibile pentru a se adapta necesitatilor clientilor.
Pe de alta parte, "in acest an vom miza mult pe
produsele de Pilon III, unde datorita deductibilitatii
si accesibilitatii anticipam rezultate foarte bune. De
asemenea, oferim clientilor, suplimentar, o asigurare
de viata in caz de deces, in valoare de 3.000 lei",
ne-a declarat Viorel VERZES, adaugand ca in 2009 au fost
incheiate peste 300 de adeziuni pe Pilonul III.
Brokerii, la
inceput de drum
Piata de brokeraj din judetul Satu Mare se afla inca
la inceput de drum, iar acest fapt se reflecta si in
ponderea primelor intermediate din portofoliile asiguratorilor,
desi prima societate de profil are deja un istoric pe
plan local. Pe piata activeaza cinci societati de intermediere
cu sediul in Satu Mare, dintre care patru desfasoara
o activitate constanta.
"Pana in prezent, subscrierile prin brokeri nu au depasit 12% din total.
Segmentul de asigurari corporate a fost fructificat deja, in cea mai mare parte,
de brokerii mari din Bucuresti. Astfel, pentru societatile locale, singurele
posibilitati de dezvoltare a acestora au ramas retail-ul si IMM-urile",
a declarat Dorin ROJA.
"Din punctul nostru de vedere, in pofida situatiei generate de criza financiara,
consideram ca o oportunitate de dezvoltare pentru activitatea de intermediere
este extinderea retelei teritoriale pana la nivelul comunelor, acolo unde companiile
nu mai considera ca fiind rentabila prezenta permanenta, oferind potentialilor
clienti produse de asigurare cat mai variate", a subliniat Andrei BOJE,
Director Executiv, GLOBAL ASSISTANCE.
Totusi, restrangerea activitatii agentilor economici,
tendinta de reducere a cheltuielilor, cat si diminuarea
veniturilor populatiei au facut tot mai dificila posibilitatea
de dezvoltare a intermediarilor din Satu Mare. "In
trimestrul II, am inregistrat o scadere a afacerilor
pentru politele CASCO si RCA, intre 30% si 40%. Preconizam
ca trendul descrescator va continua si in trimestrul
III, dar speram ca la finalul lui 2009 piata sa isi revina",
a evidentiat Florin VANDICI, Director Executiv, CONSULT
Asig.
La toate acestea se adauga si reticenta populatiei fata
de posibilitatea de a apela la serviciile unui broker. "Inca
mai suntem confundati cu agentii de investitii financiare.
Am avut chiar oferte promotionale numai pentru a atrage
oamenii si pentru a-i face sa inteleaga ce inseamna,
de fapt, un broker de asigurare", a relatat Oszkar
SZABO, Directorul LAND Broker.
Perspective 2009
Tinand cont de aceste realitati, ne intrebam care vor
fi sursele de crestere pentru asiguratorii satmareni
in acest an dificil.
"Consider ca oportunitatile pietei locale sunt reprezentate de asigurarile
de bunuri, cladiri, precum si cele de raspundere civila legala", considera
Sidon MURESAN. De asemenea, "in acest an, vom putea asigura cresterea doar
prin atragerea unui numar cat mai mare de agenti care au migrat spre companiile
de brokeraj", opineaza Directorul ARDAF.
Totodata, "cred ca cel mai important este sa identificam
rapid nevoile asiguratilor existenti si potentiali si
sa ne adaptam produsele la conditiile unor costuri reduse,
suportabile de clienti", conchide Marius POP.
Anul 2009 este privit, in consecinta, de catre asiguratorii
din judet, ca un "an al mentinerii portofoliului",
tel care nu poate fi atins decat prin adaptarea la cerintele
specifice pietei, prin flexibilitate si sporirea eficientei.
Vlad BOLDIJAR
Oleg DORONCEANU
Click
aici pentru a vedea principalii indicatori ai
companiilor de asigurari din judetul Satu Mare!
Asigurari de
viata, brokeri si constat amiabil
"Ziua Asigurarilor" din judetul Satu Mare a reunit directorii companiilor
de asigurari din judet si reprezentantii pietei locale de brokeraj, pentru ca
acestia sa gaseasa impreuna solutii pentru problemele provocate de criza economica,
pe de o parte, si de modificarile legislative, pe de alta parte. Dintre toate
aceste teme de discutie, constatarea amiabila a fost cea mai de actualitate.
"Chiar in primele zile am avut doua sau trei situatii de daune protocolate
pe constatare amiabila, care s-au rezolvat foarte usor. Dar va mai fi nevoie
de o perioada de timp pana cand oamenii vor percepe acest nou stil de solutionare,
iar soferii trebuie sa cunoasca cateva elemente procedurale. Acest lucru este
la indemana noastra, a asiguratorilor, cu ajutorul canalelor media, prin presa
sau televiziune. Se pot avea in vedere anumite situatii dificile, generate de
multiplii factori care perturba traficul, insa in final este o masura pozitiva,
care este in concordanta cu situatia din Europa. De asemenea, consider ca, in
acest moment, companiile de asigurare sunt pregatite din punct de vedere tehnic,
si noi chiar am extins spatiul destinat clientilor, deoarece aceasta este problema
ce mai mare - cea a spatiului fizic", a declarat Marius POP, Directorul
OMNIASIG Satu Mare.
"In momentul in care aceasta problema este privita la fel de catre toate
companiile de asigurari si de catre Politie, nu pot aparea probleme. Cu siguranta
pot aparea confuzii, insa cred ca acestea se vor rezolva pe parcurs. Un rol foarte
important in prezentarea pe piata este presa, de la care ne asteptam la un ajutor
foarte mare. Chiar putem sugera celor in masura ca la sutinerea examenului de
obtinere a permisului de conducere sa se insereze si cate o intrebare referitoare
la felul in care se utilizeaza constatarea amiabila", a continuat Dorin
ROJA, Directorul ALLIANZ-TIRIAC.
"Constatarea amiabila este binevenita, deoarece
din relatia companie de asigurari-client este scoasa
interventia
Politiei si, cumulata cu introducerea
bazei de date bonus-malus, va conduce la responsabilizarea participantilor la
trafic", a declarat Sidon MURESAN, Directorul ASIROM.
"Nu trebuie privit ca un impediment faptul ca asiguratorii nu lucreaza 24
din 24, soferii pot veni la asigurator si in trei zile. Sunt cateva lacune legislative
care se vor lamuri in timp. Se vor face speculatii, insa trebuie sa fim optimisti
si cu buna-credinta si cred ca ar trebui sa ne adresam centralelor, pentru precizarea
anumitor puncte care au inca ambiguitati", a mentionat Marius POP.
"Suntem dispusi sa folosim orice canal de distributie pentru a pune la dispozitia
soferilor formularul de constat, inclusiv agentiile brokerilor. Ne asteptam ca
si agentii de Politie sa ii indrume pe cei implicati in accident catre companiile
de asigurari", a subliniat Aurelian AVRAM, Directorul BCR Asigurari.
"Aceasta metodologie doreste sa disocieze doua aspecte, cel al pagubelor
materiale si cel contraventional. Partea contraventionala isi are rostul ei la
un anumit nivel, iar problemele marunte pot fi solutionate fara a se primi amenzi,
deoarece se pot intampla in fiecare zi. Constatul amiabil se adreseaza celor
care au constiinta impacata ca nu au pus in pericol pe nimeni si nu au incalcat
legea in mod flagrant. Spetele materiale se vor clarifica odata cu punerea la
punct a bazei bonus-malus, atunci va fi mult mai dificil sa scoti polita de asigurare
din buzunar", a declarat Andrei BOJE, Director General, GLOBAL Assistance
Broker.
Totusi, exista multe aspecte care necesita a fi clarificate
si care pot crea dificultati, mai ales pentru soferi. "Exista
termenul de 90 de zile de solutionare a daunelor, care
trebuie redus, deoarece acceptul pentru despagubire poate
provoca nemultumirea clientilor. Desi la prima vedere
pare simplu, ma astept ca multe dintre formularele de
constat sa fie gresite si, in loc sa ne concentram asupra
dosarului de dauna, vom alerga dupa client pentru a obtine
informatiile corecte. Vor creste si cazurile de frauda,
deoarece nu avem un termen limita pentru prezentarea
in fata companiilor de asigurare", a atras atentia
Cerasela NERGHES, Director General ASTOP Broker.
In Regiunea de Vest, asigurarile de viata au cunoscut
pana nu demult o crestere spectaculoasa. Cu toate acestea,
prezentul a adus pentru asiguratori o reticenta din partea
clientilor, acestia din urma preferand sa isi dozeze
disponibilitatile financiare in alte moduri.
"Oamenii mai degraba isi asigura masina decat sa isi asigure viata. Dar
noi, daca ne focusam asupra necesitatilor clientilor, le putem oferi ceea ce
au nevoie. Clientii cauta multe garantii, dar evident garantiile costa, deci
trebuie gasit un echilibru intre beneficii si costuri. Pot spune ca am avut un
grad ridicat de retentie a clientilor, de aproximativ 95%, iar pierderile s-au
datorat mai mult unor motive tehnice. Totodata, in prima jumatate a anului, am
avut vanzari mai mici, din cauza contextului economic", a declarat Andrei
BAKO, Director ING Asigurari de Viata.
"Piata s-a schimbat, la fel s-au modificat atat profilul clientului, cat
si profilul consultantului, acestia devenind mult mai prudenti. In acest moment,
cele mai cautate produse sunt pensiile private, oamenii se orienteaza spre produse
cu multe garantii", a continuat Vasile PETRISOR, Director Regional EUREKO.
"Este mai greu in aceasta perioada sa vindem o asigurare de viata, insa,
daca esti profesionist, aceasta nu este o problema, avem nou veniti care fac
vanzari de 100 mil lei. Targetul de anul acesta este putin mai mare fata de anul
trecut, nu a fost revizuit in functie de criza economica, dar aduce un suflu
benefic in companie", a mentionat Diana TAR, Unit Manager AVIVA.
Un alt punct important al discutiilor a fost relatia
dintre brokeri si companiile de asigurare, unde masura
CSA-ului de limitare a comisionului a provocat o reorientare
a obiectivelor pentru brokeri si o reducere a cheltuielilor
pentru asiguratori.
"In viitor, ar fi normal ca orice intermediar in asigurari sa fie taxat
pentru calitatea serviciilor, in primul rand de catre clienti, oricat de mare
va fi comisionul - daca este un intermediar modest, isi va pierde clientii. Ar
fi important ca si in domeniul brokerilor sa fie introdus principiul comisionului
bazat pe volumul de prime intermediate. In ceea ce priveste masura CSA de limitare
a comisioanelor, consider ca a fost o masura brutala, care a dat peste cap planificarea
bugetelor si politica salariala. Nu se mai face o diferentiere, din punct de
vedere al comisioanelor, intre brokeri si agentii persoane fizice", a declarat
Daniel COLITA, Director Regional Vest, SAFETY Broker.
Pentru anul in curs, reprezentantii locali ai companiilor
estimeaza un volum total al intermedierilor de peste
70 milioane lei.
Mihai CRACEA
|
ALLIANZ-TIRIAC
Dorin ROJA
Director Sucursala

ALLIANZ-TIRIAC
Str. Petofi nr. 22
Tel.: 0261.710.188
Fax: 0261.710.148
ARDAF
Tamara Iolanda TARLE
Director Sucursala

ARDAF
Piata 25 Octombrie nr.14
Tel.: 0261.710.035
Fax: 0261.713.252
ASIBAN
Ecaterina BALOGH
Director Sucursala

ASIBAN
Piata Libertatii nr.12
Tel./Fax: 0261.710.325
ASIROM
Sidon MURESAN
Director Sucursala

ASIROM
Bd. Transilvaniei nr. 3-5
Tel.: 0261.711.959
Fax: 0261.712.340
ASTRA Asigurari
- UNIQA
Felicia CHIRIAC
Director Sucursala

ASTRA Asigurari - UNIQA
Str. Pastravului nr. 2, sc. B, ap 31-33
Tel.: 0261.716.610
Fax: 0261.714.095
Ana Maria VERECZI
Director Sucursala

ASTRA Asigurari - UNIQA
B-dul Mircea cel Batran bl. C26/1, parter
Tel.: 0261.768.178
Fax: 0261.768.179
BCR Asigurari
Aurelian Ovidiu AVRAM
Director Sucursala

BCR Asigurari
Str. Horea nr. 8-10
Tel.Fax: 0261.710.980
BT Asigurari
Alexandru CZINKA
Director Agentie
BT Asigurari
Str. Constantin Brancoveanu nr. 13
Tel.: 0261.710.854
Fax: 0261.710.853
EUREKO
Viorel VERZES
Consultant Senior

EUREKO
Str. Corneliu Coposu nr 2, etaj 2
Tel./Fax: 0261.713.725
GENERALI
Daniela PRUNILA
Director Agentie

GENERALI
Piata 25 Octombrie, bl.10, parter
Tel./Fax: 0261.713.940
ING Asigurari
de Viata
Andrei BAKO
Agency Manager

ING Asigurari de Viata
Str. Piata Revolutiei nr. 5
Tel.: 0261.768.815
Fax: 0261.711.955
OMNIASIG
Marius POP
Director Sucursala

OMNIASIG
Piata 25 Octombrie bl.T8
Tel.: 0261.717.231
Fax: 0261.717.678
UNIQA Asigurari
Csaba CSAPO
Director Sucursala

UNIQA Asigurari
Str. Aurel Popp nr. 20
Tel.:0261.770.048
Fax: 0261 768.219
CONSULT ASIG
Broker
Florin VANDICI
Director Executiv

CONSULT ASIG Broker
Str. Petru Bran nr. 5/C
Tel./Fax: 0361.425.698
GLOBAL ASSISTANCE
Broker
Andrei BOJE
Director General

GLOBAL ASSISTANCE Broker
Victoriei bl. 1, ap. 1, parter
Tel./Fax: 0261.713.300
LAND Broker
Oszkar SZABO
Manager

LAND Broker
Str. Gheorghe Baritiu nr. 125D
Tel.: 0261.710.186
Ziua Asigurarilor












|
sus
|
|
Unde Ma Asigur? - Buletin Informativ
de Asigurari
Presedinte: Sergiu
COSTACHE CEO: Adriana
PANCIU
Business
Development
Director: Alexandru
D. CIUNCAN
Redactor
Sef
XPRIMM
Newsletters: Mihaela
CIRCU
Editor
Coordonator: Vlad PANCIU
Coordonator Ziua Asigurarilor: Lidia
POP
Senior Editor: Vlad
BOLDIJAR
Echipa Programului Unde Ma Asigur?: Vlad
PANCIU, Oleg DORONCEANU, Mihai CRACEA, Vlad BOLDIJAR
IT Department: Octavian
GRIGOR, Dorin PALADE, Cosmin ARMASESCU
E-mail: media@mxp.ro
PRELUAREA INFORMATIILOR
Cu toate ca informatiile continute in prezentul Buletin Informativ
de Asigurari sunt proprietatea exclusiva a SC Media XPRIMM SRL,
oricare dintre ele pot fi preluate complet sau partial cu conditia
expresa a publicarii lor impreuna cu mentiunea "Conform portalului
specializat www.1asig.ro".
ACURATETEA INFORMATIILOR
Cu toate ca SC Media XPRIMM SRL a facut toate eforturile posibile
pentru a asigura acuratetea informatiilor publicate in prezentul
Buletin Informativ de Asigurari este posibila aparitia unor erori
sau omisiuni.
RASPUNDEREA EDITORULUI
Nici SC Media XPRIMM SRL si nici angajatii sai nu pot fi considerati
raspunzatori, sub nici o forma, pentru urmarile unor erori sau
omisiuni aparute in forma si/sau continutul prezentului Buletin
Informativ de Asigurari si nici pentru opiniile, sugestiile sau
punctele de vedere formulate in cadrul lui sau pentru urmarile
sau consecintele actiunilor sau deciziilor luate de terti pe baza
acestora sau a continutului lui. Redactia isi declina raspunderea
pentru autenticitatea sau acuratetea informatiilor preluate din
terte surse. Pentru toate materialele unde sunt specificate sursele
de informare responsabilitatea revine in totalitate acestora. Raspunderea
pentru celelalte materiale publicate revine autorului sau sursei
de informare specificate. Redactia isi rezerva dreptul de a prezenta
in maniera proprie datele si informatiile difuzate. Titlurile apartin,
daca nu se specifica altfel, redactiei.
POLITICA ANTI-SPAM
Acest mesaj, avand mentionate datele noastre de identificare si
instructiunile de dezabonare, nu poate fi catalogat ca mesaj nesolicitat
(spam). Daca el ajunge totusi la Dumneavoastra si nu doriti sa
mai primiti alte mesaje cu un continut similar, este suficient
sa ne trimiteti un e-mail, mentionand "Unsubscribe" sau "Dezabonare" in
campul "Subject" sau "Subiect".
Copyright©2009 Media XPRIMM
|
 |
Buletinul Informativ de Asigurari
Unde Ma Asigur? este optimizat pentru a fi vizualizat cu o conexiune
activa la Internet.
Daca doriti sa primiti GRATUIT acest Buletin Informativ
de Asigurari, apasati aici
Daca doriti sa nu mai primiti acest Buletin
Informativ de Asigurari, apasati aici
Pentru a va abona selectati optiunile dorite. Pentru a va dezabona
deselectati toate optiunile.
|
 |
|